Федеральное агентство по техническому регулированию и метрологии
"Российский научно–технический центр информации по стандартизации, метрологии и оценке соответствия"

Выпуск 2
2017


  Название статьи  

Раздел: ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ СТАНДАРТИЗАЦИИ И
ТЕХНИЧЕСКОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ

В разделе представлены статьи

ИНТЕГРАЦИЯ ИСТОЧНИКОВ ИНФОРМАЦИИ О РЕЗУЛЬТАТИВНОСТИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НАЦИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ СТАНДАРТИЗАЦИИ
Калашников Д.И.

статья в формате PDF

Аннотация. В статье описаны направления повышения качества оценки деятельности национальной системы стандартизации за счет интеграции внешних источников информации. Предложены направления оценки востребованности стандартов в экономике. Разработана экспертная модель оценки организаций по стандартизации.

Ключевые слова: стандарт, оценка, организация, национальная система стандартизации

INTEGRATION OF SOURCES OF INFORMATION ON THE EFFECTIVENESS OF THE NATIONAL STANDARDIZATION SYSTEM

Kalashnikov D.I.

Annotation. The article describes the ways to improve the quality of the assessment of the national standardization system by integrating external information sources. Proposed directions for assessing the relevance of standards in the economy. An expert model for the evaluation of standardization organizations has been developed.

Keywords: standard, assessment, organization, national system of standardization

КАЧЕСТВО УПРАВЛЕНИЯ: СИСТЕМНО-ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД
Герасимова Е.Б., Герасимов Б.И., Гудошников В.В., Стреха А.А.

статья в формате PDF

Аннотация: Системно-феноменологический подход состояния функционирования предприятия выявил интегративный показатель качества управления предприятием.

Ключевые слова: управление, качество, системный анализ, феноменология, показатель качества

QUALITY OF CONTROL: SYSTEMS AND PHENOMENAUTICS APPROACH

Gerasimova E.B., Gerasimov B.I., Gudoshnikov V.V., Streha A.A.

Abstract: Systemic-phenomenological approach of the state of functioning of the enterprise identified integrative indicator of the quality of enterprise management.

Keywords: management, quality, systems analysis, phenomenology, quality score

Раздел: СТАНДАРТИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ КАЧЕСТВОМ ПРОДУКЦИИ

В разделе представлены статьи

ФОРМИРОВАНИЕ ПОКАЗАТЕЛЕЙ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА СОЦИАЛЬНО-ИНФОРМАЦИОННЫХ УСЛУГ НАСЕЛЕНИЮ НА ОСНОВЕ УЧЕТА МЕХАНИЗМОВ ИНФОРМАЦИОННОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ
Шилкина Н.С.

статья в формате PDF

Предложена методика формирование показателей оценки качества предоставления социально-информационных услуг населению на основе учета механизмов информационного взаимодействия. Отличительной особенностью предлагаемой методики является применение многовекторного подхода к количественной и качественной оценке качества предоставления социально-информационных услуг населению, что позволяет обеспечить параметрическую оценку внедренных информационных систем в организации и качество предоставления социально-информационных услуг населению, оценить степень эффективности информационного взаимодействия между основными субъектами и объектами социально-информационной услуги.

Ключевые слова: информационное взаимодействие, качество, социально-информационная услуга, механизм, информационное взаимодействие, оценка

FORMATION OF INDICATORS TO MEASURE THE QUALITY OF SOCIAL AND INFORMATIONAL SERVICES TO THE POPULATION ON THE BASIS OF MECHANISMS OF INFORMATION INTERACTION

Shilkina N.S.

The methodology proposed for the formation of indicators of an estimation of quality of providing social and information services to the population on the basis of mechanisms of information interaction. A distinctive feature of the proposed method is the use of a multi-vector approach to the quantitative and qualitative evaluation of quality of providing social and information services to the population, that allows to provide a parametric evaluation of information systems in the organization and delivery of social and information services to the population, to assess the degree of efficiency of information interaction between the main actors and objects of social and information services.

Keywords: communication, quality, social information service, mechanism, communication, evaluation

РИСКИ СНИЖЕНИЯ КАЧЕСТВА УСЛУГ СВЯЗИ В СВЯЗИ С ИЗМЕНЕНИЕМ ФЕДЕРАЛЬНОГО ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА
Юрчук В.С., Балванович А.В.

статья в формате PDF

В статье рассматриваются риски снижения качества услуг связи в связи с изменением федерального законодательства, а также на основании мнения экспертного сообщества предлагается комплекс мероприятий по их снижению.

Ключевые слова: частная жизнь, персональные данные, риски, изменение законодательства.

RISKS OF REDUCING THE QUALITY OF COMMUNICATION SERVICES DUE TO CHANGES IN FEDERAL LEGISLATION

Yurchuk V.S., Balvanovich A.V.

The article deals with the risks of reducing the quality of telecommunications services due to changes in federal legislation, and a set of measures to reduce them is proposed based on the opinion of the expert community.

Keywords: private life, personal data, risks, change of legislation.

ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫЙ КАПИТАЛ ПРЕДПРИЯТИЯ В СИСТЕМЕ КОГНИТИВНОГО КАЧЕСТВА ДОВЕРИТЕЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЙ
Салихова И.С., Каримов А.О.

статья в формате PDF

Аннотация. Статья посвящена анализу когнитивного качества корпоративных доверительных отношений в современной экономике знаний. При этом исследуются онтологические, аксиологические, феноменологические и праксиологические аспекты взаимосвязи доверия и знания. Целью статьи является выявление и обоснование форм влияния доверия на знания и компетенции различных субъектов корпоративной деятельности. Методологической основой статьи является системная парадигма, а также единство генетического и функционального анализа соответствующих проблем. Научная новизна полученных выводов состоит в обосновании когнитивной природы корпоративных доверительных отношений, а также в конкретизации субъектной структуры форм взаимосвязи доверия и качества интеллектуального капитала предприятия. Кроме того, выявлена когнитивная природа бренда корпоративного доверия и обозначены ключевые направления инвестиций в развитие доверительных отношений в рамках современного предприятия. Практическое значение основных положений статьи заключается в возможности их использования для формирования и развития целостного механизма влияния доверия на повышение качества интеллектуального капитала любой организации в современной экономике знаний.

Ключевые слова: интеллектуальный капитал, корпоративные доверительные отношения, когнитивная природа доверия, бренд корпоративного доверия, инвестиции в развитие доверия

INTELLECTUAL CAPITAL OF THE ENTERPRISE IN THE SYSTEM OF COGNITIVE QUALITY OF TRUST RELATIONS

Salikhova I.S., Karimov A.O.

Annotation. The article is devoted to the analysis of cognitive quality of corporate confidential relations in the modern knowledge economy. At the same time, ontological, axiological, phenomenological and praxeological aspects of the interrelation between trust and knowledge are explored. The purpose of the article is to identify and substantiate the forms of influence of trust on the knowledge and competence of various subjects of corporate activity. The methodological basis of the article is the system paradigm, as well as the unity of the genetic and functional analysis of the relevant problems. The scientific novelty of the findings is to substantiate the cognitive nature of corporate trust relationships, as well as to specify the subject structure of forms of interrelation between trust and the quality of the enterprise's intellectual capital. In addition, the cognitive nature of the corporate trust brand has been identified and key areas of investment in the development of trust relations within the framework of the modern enterprise have been identified. The practical significance of the main provisions of the article is the possibility of using them to form and develop an integral mechanism of the influence of trust on improving the quality of intellectual capital of any organization in the modern knowledge economy.

Keywords: intellectual capital, corporate trust, cognitive nature of trust, corporate trust brand, investments in the development of trust

Раздел: ТЕХНИЧЕСКИЕ И ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СТАНДАРТИЗАЦИИ И УПРАВЛЕНИЯ КАЧЕСТВОМ ПРОДУКЦИИ

В разделе представлены статьи

ФОРМАЛИЗАЦИИ ТРЕБОВАНИЙ К МОДЕЛИ СИСТЕМЫ МОНИТОРИНГА БИЗНЕС-ПРОЦЕССОВ МНОГОНОМЕНКЛАТУРНОГО ПРОИЗВОДСТВА
Андреев С.Б.

статья в формате PDF

Аннотация: в статье рассмотрено формализованное представление исходных данных к модели системы мониторинга бизнес-процессов. Особенностью модели является представление себестоимости в виде иерархической структуры, что позволяет рассчитать ее для конкретного изделия или группы изделий многономенклатурного мелкосерийного производства.

Ключевые слова: модель, управление, бизнес-процесс, многономенклатурное производство

FORMALIZATION OF REQUIREMENTS TO THE MODEL OF THE BUSINESS-PROCESS MONITORING SYSTEM OF MULTIPRODUCT MANUFACTURING

Andreev S.B.

Abstract: In the article the formalized representation of the initial data to the business-process monitoring system model is considered. The peculiarity of the model is the representation of the cost price in the form of a hierarchical structure, which allows calculating it for a particular product or a group of products of a multiproduct small-scale manufacturing.

Keywords: model, management, business-process, multiproduct manufacturing.

Раздел: УПРАВЛЕНИЕ ИННОВАЦИОННЫМИ ПРОЦЕССАМИ

В разделе представлены статьи

ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫЙ КАПИТАЛ ПРЕДПРИЯТИЯ И СИСТЕМА ДОВЕРИЯ В СОВРЕМЕННОЙ ПОВЕДЕНЧЕСКОЙ ЭКОНОМИКЕ
Каримов А.О.

статья в формате PDF

Аннотация. В статье анализируется целостное содержание корпоративного интеллектуального капитала, рассматриваются факторы повышения эффективности его формирования и развития, выявляется когнитивная природа взаимосвязи данного капитала и форм корпоративного доверия. Теоретической основой исследования является единство генетического, структурного и функционального подхода к проблеме взаимосвязи интеллектуального капитала и различных видов корпоративных доверительных отношений. Научная новизна выводов заключается в выявлении внутреннего когнитивного единства интеллектуального капитала и корпоративного доверия, а также в общей оценке взаимосвязи данного капитала и соответствующих корпоративных доверительных отношений. Значение статьи для теории и практики состоит в возможности использования ее положений для дальнейшего анализа проблем повышения качества корпоративных компетенций как функции доверия и других невещественных факторов экономического развития предприятия.

Ключевые слова: интеллектуальный капитал, доверие, доверительные отношения, когнитивные компетенции, поведенческая экономика

INTELLECTUAL CAPITAL OF THE ENTERPRISE AND THE SYSTEM OF TRUST IN THE MODERN BEHAVIORAL ECONOMY

Karimov A.O.

Annotation. The article analyzes the integral content of corporate intellectual capital, examines the factors of increasing the effectiveness of its formation and development, and reveals the cognitive nature of the relationship between this capital and the forms of corporate trust. The theoretical basis of the research is the unity of the genetic, structural and functional approach to the problem of interconnection of intellectual capital and various types of corporate trust relationships. The scientific novelty of the conclusions is to identify the internal cognitive unity of intellectual capital and corporate trust, as well as in the overall assessment of the relationship between this capital and the corresponding corporate trust relationship. The value of the article for theory and practice consists in the possibility of using its provisions for further analysis of the problems of improving the quality of corporate competencies as a function of trust and other non-material factors of the enterprise's economic development.

Keywords: intellectual capital, trust, trust relations, cognitive competence, behavioral economics

Раздел: ИНФОРМАЦИОННЫЕ СИСТЕМЫ И ПРОЦЕССЫ

В разделе представлены статьи

МЕТОДОЛОГИЯ ПОСТРОЕНИЯ ПРОГРАММНОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ИНТЕГРИРОВАННОЙ ИНФОРМАЦИОННОЙ СИСТЕМЫ, ОБЛАДАЮЩЕЙ СВОЙСТВОМ ПОВЕДЕНИЯ
Щекочихин О.В., Шведенко В.В.

статья в формате PDF

В работе рассматривается методика создания информационной системы управления предприятием на основе сервис-ориентирвоанной архитектуры. Предложены виды моделей поведения в зависимости от показателей текущего состояния производственной системы на основе план-фактного анализа.

Ключевые слова: интегрированная информационная система, модель поведения, сервис-ориентированная архитектура

METHODOLOGY OF CONSTRUCTION OF THE SOFTWARE OF THE ITEGRATED INFORMATION SYSTEM WITH THE PROPERTY OF BEHAIOR

Shchekochikhin O.V., Shvedenko V.V.

The paper considers the methodology for creating an information management system based on a service-oriented architecture. Types of behavior models are proposed depending on the state of the current state of the production system on the basis of the fact-analysis plan.

Keywords: integrated information system, behavior model, service-oriented architecture.